Egyre nehezebb megszüntetni a cascót
Egy ügyfél esetéből okulhat bárki, láthatja, milyen procedúrával jár, ha például casco biztosítását akarja felmondani, úgy tűnik egyre nehezebb megszüntetni a cascót. Tulajdon képen bárki bármikor és azonnal megszüntetheti a cascóját, csak azzal nem vagyunk tisztában, hogy ennek milyen kellemetlen „mellékhatásai” lehetnek.
Egyszer érkezik egy felszólító levél bármely követeléskezelő cégtől, csekk kíséretében, mondván, hogy köteles a megadott határidőn belül az elmulasztott casco díjat megfizetni. Ha ez nem történik meg, a biztosító akár perre is viheti az ügyet, ennek költségeit pedig az ügyfélnek kell állnia. Ezt megelőzően az ügyfél saját biztosítójától nem kapott sem emlékeztetőt, sem felszólítást, a cascóját pedig fordulónap előtt írásban mondta fel, ahogy azt kell.
Egyre nehezebb megszüntetni a cascót annak ellenére, hogy ha az ügyfél ismeri is a szerződéses szabályokat és kötelezettségeket, előfordulhat, hogy a felmondás nem napra a kellő időben történik. Ügyelni kell erre, de egyébként egyszerűen akár faxon is megküldhető a felmondólevél. A szerződés megszüntetéséhez ebben a levélben fel kell tüntetni a szerződő fél és a gépjármű pontos adatait, valamint közölni a felmondás tényét, azt azonban, hogy szerződésünket milyen okból mondjuk fel, azt nem kell megindokolni. Fontos tehát szem előtt tartani, hogy a casco biztosítást az évforduló előtt 30 nappal írásban kell felmondani, mivel a hazai biztosítási szokások szerint általában határozatlan idejű szerződések jönnek létre, így aki nem mondja fel biztosítását, az a következő évre automatikusan meghosszabbodik. Érdemes körültekintőnek lenni, mert például ha az autónkat eladjuk, vagy érdekmúlás miatt megszűnne egyébként is a casco, ez csak akkor történik meg, ha a biztosítót erről a tulajdonos, szerződő ügyfél írásban értesíti. Persze megszűnik a casco – mint minden más biztosítás – akkor is, ha az ügyfél nem fizeti a díjat. Márpedig, mivel évforduló előtt a szerződést nem lehet felmondani, így annak végéig a díjat fizetni kell. Ahogy említettük, a díj nemfizetésnek pedig súlyos anyagi és jogi következményei lehetnek, e mellett az ügyfél elveszítheti addig összegyűjtött bónusz kedvezményét.
Van olyan biztosító társaság, amelyik 30 napos fizetési késedelem esetén felszólító – figyelmeztető levelet küld egy tájékoztatóval együtt és amennyiben a díj ezt követően sem érkezik be 60 napot elteltével szüntetni meg a szerződést. Akad azonban a biztosítók között olyan is, amelyik – a bevétel reményében – hosszabb kifutási időt ad az ügyfélnek, többszöri felszólítás után sem szünteti meg a szerződést, mert bízik abban, hogy előbb vagy utóbb hozzájut a pénzéhez és vállalja a rizikót. Ilyen esetben azonban a cascót kizárólag felmondással lehet megszüntetni. Egyes biztosító társaságok az esedékességet követő huszadik napon küldenek felszólítást, majd hatvan nap után értesítést a szerződést megszűnéséről. Így a casco megszűnik, de az erre a hatvan napra eső díjat meg kell fizetni. Szakemberek szerint azonban a díj nem fizetése miatt megszűnő szerződések ellentmondanak a Ptk. Szabályozásának, mivel a díj nem fizetése ellenére a biztosító társaságok még egy darabig kockázatot viselnek, így ha ez idő alatt az ügyfél kárt szenved, a biztosítónak meg kell térítenie a keletkezett kárt. Egyre nehezebb megszüntetni a cascót, hiszen a biztosítók igyekeznek az eddigi tapasztalataikat hasznosítani és érthető módon javukra fordítani, így keresik annak a lehetőségét, hogy hogyan lehetne a díjbeszedés gyakorlatába beépíteni az évforduló előtti szerződések megszűnése okán elszenvedett veszteséget.